WAT RAKEN WE KWIJT EN WAT KRIJGEN WE TERUG?

Voorafgaand aan de informatiebijeenkomst van de initiatiefgroep Zwarte Land II op maandag 25 januari a.s. hebben we de voordelen en nadelen van het beoogde nieuwe industrieterrein bij de westelijke entree van Scherpenzeel nog maar eens op een rijtje gezet. Wat raken we kwijt en wat krijgen we terug. 

WAT RAKEN WE KWIJT ?

VERLIES VAN EEN PRACHTIG LANDSCHAP

Het mooiste landschappelijke vergezicht bij binnenkomst van ons dorp. Nu kijk je vanaf de rotonde kilometers ver het landelijk gebied in. In de verte de Grebbelinie Linie, mooie boomgroepen en de hele zomer door grazende koeien. Vanaf de Grebbelinie kijkt de wandelaar uit over de groene weide naar het dorp. Het klompenpad verliest aan waarde door de grote gebouwen in plaats van het ruime uitzicht. Scherpenzeel is niet langer het dorpje in het groen waar je omheen kunt lopen.

VERLIES VAN EEN BELANGRIJKE EDUCATIEVE FUNCTIE

Deze weidegronden liggen pal voor de loopgraven die met hulp van vrijwilligers zijn gegraven in de Grebbelinie, Jaarlijks komen hier meer dan duizend schoolkinderen die door de kijkgaten gluren en zich zo kunnen inbeelden hoe de Duitsers aan het begin van de tweede wereldoorlog de aanval inzetten vanaf de Stationsweg, tegengehouden door de waterlinie die hier was gerealiseerd. Die schoolkinderen kijken in de toekomst tegen een grote fabriekshal aan op deze plek.

VERLIES VAN EEN UNIEK EN RIJK WEIDE SYSTEEM

Bijna overal rond ons dorp worden de weilanden vijf of zes keer gemaaid en bemest. Hier lopen, na één maai- en mest beurt in het voorjaar de hele zomer door de koeien en pinken te grazen. Dit zorgt voor een rijk en gezond bodemleven. Deze weide methode, waarbij het vee de hele zomer op dezelfde percelen graast heet het standweide systeem en is steeds zeldzamer geworden in ons land.

VERLIES VAN BELANGRIJK BROED- EN OVERWINTERINGS GEBIED VOOR “RODE LIJST” VOGELS

Het is het broedgebied van onder andere de grote lijster, de torenvalk en de buizerd jagen hier op muizen en ’s nachts jaagt hier de bosuil en de steenuil. De groene specht peutert hier de mieren uit de grond en in het winterhalfjaar komen hier kokmeeuwen, stormmeeuwen, spreeuwen, koperwieken, kramsvogels, kauwtjes, roeken en diverse andere vogels voedsel zoeken.  Veel vogels die hier overwinteren zijn afkomstig uit Scandinavië en Oost Europa. Er zijn rond ons dorp geen ander geschikte weidegebieden die zo voedselrijk zijn als dit gebied.  

VERLIES VAN EEN BELANGRIJK FOERAGEERGEBIED VAN O.A. DE DAS

In de directe omgeving van het Zwarte Land II bevindt zich een grote dassenburcht. De dassen zwerven in de loop van het jaar naar alle windrichtingen uit om voedsel te zoeken, zo ook in dit weidegebied dat nog rijk is aan wormen. Dit blijkt onder andere uit sporen in de vorm van plukjes dassenhaar dat achterblijft aan het prikkeldraad en uit waarnemingen van dassen in de tuinen langs de aangrenzende Stationsweg.   

VERLIES VAN EEN KLEINSCHALIG DORPJE IN HET GROEN

De enorme opslaghal gaat niet alleen het landschap, maar ook het aanzien van ons dorp ernstig schaden. Het enorme formaat staat in geen enkele verhouding met de bestaande bebouwing in de omgeving. De bewoners van de Stationsweg leven de rest van hun leven in de slagschaduw van dit enorme gebouw dat vele meters hoog wordt. 

WAT KRIJGEN WE TERUG?

SCHERPENZEEL WORDT MODI-ZEEL

Denk nu niet dat het bij Zwarte Land II blijft. In de eerste plannen die uitlekten stond een nog veel grotere loods gepland die het gehele gebied besloeg. Om hun kansen te vergroten heeft Modiform in deze plannen het gebouw iets kleiner gemaakt, maar de groeiambitie blijft. Modiform is geen regionaal bedrijfje, maar een wereldspeler met ook vestigingen in binnen- en buitenland. Over een jaar of vijf of tien komt er weer een nieuw verzoek voor Zwarte Land III. Bouwen op landbouwgrond is voor Modiform heel aantrekkelijk en super voordelig. Als je nu toestaat dat Zwarte Land II wordt gerealiseerd kun je straks moeilijk waar maken dat Modiform alsnog beter kan gaan verhuizen en wordt het land van Schimmel en op termijn ook van Van Ginkel  volgebouwd.

HEEL VEEL MEER FIJNSTOF EN LAWAAI EN KUNSTLICHT

Alle vrachtwagens die nu nog de verspreid liggende vestigingen bedienen zullen zich concentreren rond deze opslagloods en van daaruit dagelijks het transport verzorgen naar de Randstad en elders. Dit betekent een enorme toename van vrachtverkeer, terwijl Scherpenzeel nu al onderaan staat als het gaat om de luchtkwaliteit.  Met de overheersende westenwind waait alle vervuiling zo het dorp in. Bovendien bestaan er plannen om op termijn ook ’s nachts vrachtwagenbewegingen toe te staan. Bekend is dat een slechte luchtkwaliteit grote gevolgen heeft voor onze gezondheid en levensduur.

GEEN WERKGELEGENHEID VAN BETEKENIS

In grote opslagloodsen is bijna alles geautomatiseerd. Veel werkgelegenheid voor robots en weinig voor mensen. Het betekent hooguit dat er nog wat meer busjes met goedkope buitenlandse arbeidskrachten komen voorrijden. 

GEEN REALISATIE VAN DE VASTGESTELDE VISIE SCHERPENZEEL 2030

Met burgers en bedrijfsleven hebben we ingesproken op de visie hoe Scherpenzeel er in 2030 uit zou moeten zien. Ook voor de nieuwe Omgevingsvisie/wet zijn al de nodige ideeën aangedragen. Allemaal gaan ze uit van een kleinschalig en groen Scherpenzeel en deze visie is in de raad vastgesteld. Daar past geen grote fabriekshal in het buitengebied in.

Hartelijke groet,
Communicatieteam 
Stichting Houd Scherpenzeel Groen en Gezond

By Communicatie HSG&G

Secretaris Stichting HSG&G

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *